Thursday 4 August 2011

Isu GPK dan Ketua Bidang di sekolah Menengah gred B

Banyak yang saya dengar tentang guru penolong kanan ko-kurikulum dan ketua bidang disekolah-sekolah menengah bergred B terpaksa membayar balik elaun GPK yang diterima sebelum ini kerana tidak layak untuk mendapatkannya, ada yang terpaksa membayar lebih daripada RM 20,000. Bagaimana perkara ini boleh berlaku. Adakah berlaku masalah dari segi penyampaian maklumat atau guru-guru berkenaan atau pengetua yang menganggap taraf GPK Kokurikulum disekolah menengah gred B adalah setaraf dengan jawatan GPK Hem. GPK Ko-kurikulum disekolah bergred B berstatus dalam norma, manakala GPK Hem adalah luar norma. Maksudnya GPK Kokurikulum dikira dikalangan guru akademik biasa cuma menjalankan tugas sebagai GPK Kokurikulum.
Membayar balik wang dalam jumlah yang besar dan tempoh bayaran yang singkat akan meninggalkan kesan yang buruk kepada pegawai berkenaan dari segi mental dan motivasi kerja. Jika terpaksa membayar semula RM 20,000 dan tempoh masa yang diberikan hanya 2 tahun memang akan menggugat kedudukan kewangan keluarga. Alternatifnya, terpaksa lah meminjam daripada pihak bank. Sekiranya meminjam daripada pihak bank tempoh bayaran mungkin boleh dilanjutkan untuk beberapa tahun berbanding dengan tempoh yang diberikan oleh kerajaan.
Bank CIMB menawarkan faedah yang rendah berbanding dengan bank rakyat dan bank BSN. Tuan puan boleh menyemak perkara ini dibank-bank berdekatan.

No comments: